Sök:

Sökresultat:

35 Uppsatser om Västerländsk konstmusik - Sida 1 av 3

Konstmusik kontra hÄrdrock

Konstmusik och HÄrdrock. Den ene har funnits i hundratals Är och den andra i ca 40 Är. TvÄ musikgenrer, olika som natt och dag, eller? Marcus Bengts jÀmför genrerna och gör en spÀnnande upptÀckt. Har Konstmusik och HÄrdrock nÄgot gemensamt eller inte?.

Nutida konstmusikens ljuddjur : En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik

Abstract Hanna Fredholm: Nutida konstmusikens ljuddjur ? En receptionsstudie av Sven-David Sandström och Anders Hillborgs musik. Uppsala Universitet: Institutionen för musikvetenskap, C-uppsats, 2011. Studier om konstmusik Àr vanliga och genrens historia har bearbetats och diskuterats vid mÄnga tillfÀllen. I dagens samhÀlle sÄ befinner sig genren i ett blomstringslÀge. Men trots att antalet kompositörer och produktioner ökar kraftigt sÄ kommer nutida konstmusik i skymundan sÄ vÀl i media som i forskning.

Konstmusik och vÀrmlÀndsk folkmusik

Detta examensarbete bottnar i att jag vill utforska beröringspunkter mellan vÀrmlÀndsk folkmusik och klassisk musik (konstmusik). Jag har kÀnt under delar av min studiegÄng, framförallt i början av den, att det har hÀmmat mig att hÄlla pÄ med bÄda. Jag har kÀnt att jag blandat ihop genrerna och dÀrför gjort stor skillnad pÄ dem för att urskilja dem. Detta arbete syftar till att Äterknyta genrerna till varandra och utforska var genrerna gÄr samman. Jag försöker hitta exempel dÀr ett bruk av bÄda genrerna gynnar spelet istÀllet för att det, som jag ibland har kÀnt det, hÀmmar det..

Jazz, recensioner och konstmusik : En analys av jazzmusikrecensioner och jazzmusikkultur

AbstractMattias Åström: Jazz, recensioner och konstmusik. En analys av jazzmusikrecensioner och jazzmusikkultur. ? Uppsala: Musikvetenskap 2001. 60 p.Syftet med uppsatsen Ă€r dels att undersöka hur jazzmusikkulturen idag speglas i recensionstexter i dagstidningarna Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet och dels att undersöka om sĂ€ttet att verbalisera jazzmusikrecensioner förĂ€ndrats mot det konstmusikaliska i takt med att jazzen blivit allt mer accepterad som en form av konstmusik.

Konstmusik i stereo : Hur vÀl Äterger olika stereotekniker den verkliga upplevelsen i konsertlokalen?

Examensarbetet undersöker vilken stereoteknik som uppfattas ge den mest verklighetstrogna Ätergivningen av konstmusik samt om valet av stereoteknik pÄverkas av ljudteknisk eller konstmusikalisk bakgrund. Undersökningen gjordes i form av ett lyssningstest dÀr deltagare i tre grupper fick, efter att ha lyssnat till en konstmusikalisk ensemble live i en konsertlokal, lyssna till tio olika inspelningar av samma stycke vars enda skillnad var vilken stereoteknik som anvÀnts vid inspelningen. Deltagarna ombads att gradera hur vÀl inspelningarna speglade verkligheten samt rangordna dem efter vilka de ansÄg lÄta bÀst oavsett hur trogna verkligheten de var.Studiens resultat visar pÄ att konstmusikalisk och ljudteknisk bakgrund pÄverkar valet av vilken stereoteknik man föredrar och vilken man tycker lÄter mest likt den verkliga upplevelsen av musiken live. Av resultatet kan man ocksÄ utlÀsa att personer inte konsekvent anser att de inspelningar som lÄter mest verklighetstroget Àr den man anser lÄter bÀst..

Interpretation av dubbelgreppspassager i violarepertoar

Syfte: Syftet med detta arbete har varit att utveckla mig som interpret genom att skaffa mig en bredare kunskap om hur dubbelgrepp och ackord nyttjas inom olika epoker av klassisk konstmusik skriven för viola.FrÄgestÀllning: Kan kÀnnedom om dubbelgreppens (inklusive ackordspelets)musikaliska funktion, kompositörernas syfte med dem och de olika epokernas ideal för dubbelgreppsspel, hjÀlpa mig i mitt eget utförande och interpretation av dubbelgrepp?Metod: Min metod har varit att först vÀlja ut ett antal dubbelgreppspassager ifrÄn olika epoker inom klassisk konstmusik och sedan intervjua ett antal olika teoriprofessorer och musiker om hur dessa bör interpreteras. Slutligen har jag övat pÄ passagerna och gjort inspelningar av mina egna interpretationer av dessa..

Att lÄta floden flöda: en processbeskrivning av att hitta ett personligt tonsprÄk

Upphovsmannens ursprungsidé var att skriva ett stycke som skulle kombinera element frÄn influenser inom pop/rock, jazz, vÀsterlÀndsk konstmusik, elektroakustisk musik och ljudkonst. En stilistisk balans var ett önskat resultat för att undvika polystilism och istÀllet hitta ett tonsprÄk som tar tillvara pÄ upphovsmannens olika influenser.Efter en konsert som genomfördes med hans egna material inom pop/rock, kom en insikt att det fanns, utöver det stilistiska, olika attityder till notation kopplat till musicerande mellan traditionerna afro och klassiskt.Ett experiment utfördes dÀr notationssÀtt med olika styrningsgrad kunde jÀmföras. Den sÄ kallade slashnotationen blev en grund för ytterligare notationsmÀssiga utforskningar i stycket som sedan skrevs.Den stilistiska problematiken i kombinationen av influenserna löstes genom styckets form. Tydlig tematik anvÀndes, med teman som hade stilistisk rörlighet. Styckets storform utgörs av en stegrande dynamisk utveckling, kopplat med en stilistisk vandring frÄn konstmusik till mer afro-inspirerad musik.

Fordrande ord : en kritisk diskursanalys av konsertinstitutioners informativa texter inför konserter

The aim of this master?s thesis is to explore concert institutions? informative texts prior to upcoming concerts ? texts in promotional materials and descriptive texts in programme papers. The thesis is carried out from a critical discourse analytical perspective. The discourse analysis is focusing on finding the texts? messages and it asks the question: To whom are these texts addressed? Theoretical support is mainly taken from Foucault?s theory about the relation between power and knowledge.

Strecket : att komponera för jazzmusiker

En personlig reflektion om att komponera för jazzmusiker och praktiska tips för konstmusiktonsÀttare om jazzmusik och dess estetik..

Att skapa sig som skapare : en essÀ om rÀttfÀrdigande, positionering och sökande efter mening

Reflektioner kring hur den kreativa processen kan observeras pÄ olika nivÄer. .

Kompositionsprocessens förutsÀttningar : en jÀmförelse mellan tvÄ traditioner

Underso?kningens syfte a?r att belysa skillnader och likheter i synen pa? kompositionsprocesser mellan tva? traditioner: konstmusik och afroamerikansk. Fo?r att na? fram till detta syfte har fyra komponerande musikho?gskolestudenter intervjuats i en semistrukturerad kvalitativ intervju. Intervjumaterialet har sedan tolkats och analyserats med hja?lp av ett teoretiskt ramverk, besta?ende av teman ro?rande kompositionsprocessens fo?rutsa?ttningar.

Tahini in the shape of gas

In this text, composer Kristoffer Aronsson invites us into his mind. In a sincere and sometimes straightforward way, he tries to communicate his impressions and reflections about art, music and the creative process behind the solo guitar piece Tahini in the shape of gas..

I hopp och förtvivlan: En kompositionsprocess av ett tvÀrkonstnÀrligt verk

Uppsatsen undersöker hur en kompositionsprocess kan se ut i arbetet med ett tvÀrkonstnÀrligt verk bestÄende av akustisk musik i kombination med elektroakustisk musik och videoprojektioner..

Att skriva om musik : En analys av folkmusikrecensioner

Linda Gustafsson: Att skriva om musik. En analys av folkmusikrecensioner. Uppsala: Musikvetenskap, 1998. C-uppsats (60 p).Uppsatsens syfte Àr att se hur aktuella folkmusikkonserter med nordiska artister verbaliseras i dag i landets tvÄ största dagstidningarnas recensionstexter samt att ge en bakgrund till hur man skriver om musik. Uppsatsen bestÄr av tvÄ delar som binds samman av en diskussion: dels en musikestetisk teoridel som behandlar sambandet mellan musik, sprÄk, kultur och kommunikation, dels en analys av konsertrecensioner.

Dirigentens repetitionsteknik, kommunikation och ledarskap: En jÀmförelse mellan instrumental solistensemble och symfoniorkester under repetition av nutida konstmusik

Syftet med detta arbete var att undersöka dirigentens repetitionsteknik, kommunikation och ledarskap med musikerna under repetition av nutida konstmusik med instrumental solistensemble respektive symfoniorkester med professionella musiker. Metoderna som anvÀndes var dels mitt konstnÀrliga arbete som dirigent genom repetitioner och konserter av nutida musik med solistensemblen Norrbotten NEO och GÀvle Symfoniorkester, dels sju intervjuer med professionella dirigenter och musiker. Det konstnÀrliga arbetet dokumenterades med videoupptagning medan intervjuerna dokumenterades med ljudupptagning. Analyserna av respektive material skedde i efterhand och var huvudsakligen kvalitativa, Àven om kvantitativa inslag förekom.Resultatet visar att dirigenten bör ha tydlig slagteknik och gestik och tydligt reda ut komplicerade rytmer och instruera musikerna. I första hand ska dirigenten arbeta med de musikaliska parametrarna rytm/samtidighet, dynamik/balans och artikulation men det Àr viktigt att dirigenten ocksÄ kan gestalta musiken och lyfta den till en högre nivÄ.Slutsatserna Àr: 1) ju mer okÀnd och komplex musik desto viktigare att förmedla en musikalisk helhet till den enskilde musikern och lÄta den förstÄ sin stÀmmas funktion i helheten; 2) ju fÀrre musiker i ensemblen desto viktigare att dirigera med smÄ slag och gester, gÀrna sittande, och att lyhört genom diskussioner med musikerna, ta del av deras kunskap och förslag till musikalisk gestaltning; 3) ju fler musiker i ensemblen utan specialkunskap i och intresse för nutida musik desto viktigare att inspirera och motivera den enskilde musikern.Skillnaderna mellan solistensemble och orkester kan ofta vara stora; det kan gÀlla sÄvÀl kunskap om och intresse för nutida musik som förvÀntningar pÄ dirigentens kommunikation och ledarskap.

1 NĂ€sta sida ->